Trwa ładowanie proszę czekać ...

Apteka internetowa – czy każdy może ją założyć?

4 maja 2022

Dostęp do leków jest obecnie powszechny, na co wpływa rosnąca liczba aptek. Nawet osoby niezwiązane z tą branżą rozważają wejście na rynek, a nowych możliwości upatrują w aptekach internetowych. Coraz większa liczba klientów e-sklepów sprawia, że także sprzedaż leków przez internet wydaje się przedsięwzięciem przynoszącym zysk. Pojawiają się jednak pytania dotyczące warunków otwarcia internetowej apteki – jest to forma działalności związana z konkretnymi przepisami ograniczającymi powstawanie nowych e-aptek.

Kto może założyć aptekę internetową?

Nie trzeba być farmaceutą, by otworzyć własną aptekę. Może to zrobić każda osoba pełnoletnia prowadząca działalność gospodarczą. Dla niektórych stanowi to zaskoczenie, ale prawo farmaceutycznie nie wyklucza takiej możliwości. Zatem apteka może być także sposobem na biznes dla osób spoza branży.

Apteka tradycyjna i internetowa

Osoby interesujące się możliwością założenia apteki internetowej nie zawsze posiadają aptekę tradycyjną i dla nich otwarcie biznesu w internecie okaże się praktycznie niemożliwe. Kwestię tą reguluje rozporządzenie Ministra Zdrowia dotyczące sprzedaży wysyłkowej produktów leczniczych. Zapisano w nim, że zamówione przez stronę internetową leki mogą być odebrane tylko w aptece lub punkcie aptecznym. Teoretycznie właściciel strony nie musi posiadać własnej apteki, ale aby spełnić prawne warunki, musiałby nawiązać bardzo ścisłą współpracę z istniejącą apteką tradycyjną.
Rozpoczęcie sprzedaży w sieci wymaga więc posiadania apteki tradycyjnej, która dopiero po powstaniu zgłosi do Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego zamiar rozszerzenia działalności. Jednocześnie konieczne jest zapewnienie właściwych warunków przechowywania leków i ich transportu oraz prowadzenie rozszerzonej dokumentacji.

Czy to dobry pomysł na biznes?

Zdania dotyczące aptek internetowych są wśród farmaceutów podzielone. Z pewnością jest to pomysł na rozszerzenie działalności, zaprezentowanie klientom asortymentu i ułatwienie im zakupów. Z drugiej strony pojawiają się wątpliwości dotyczące ilości asortymentu i oznaczenia jego dostępności w sklepie internetowym. Przygotowania wymaga także przestrzeń magazynowa. Aby zapewnić sprawne działanie witryny i móc odpowiadać na pytania klientów, konieczne będzie zatrudnienie dodatkowych pracowników – dla mniejszych aptek może się to okazać sporym wyzwaniem.